Voeding voor vrouwen

Elke vrouw (en elke man ook natuurlijk) wil graag gezond en gelukkig oud worden en kunnen genieten van de oude dag. Hoewel dat voor een gedeelte afhankelijk is van het lot, heb je daar zelf als vrouw natuurlijk een grote invloed op. Allereerst is het belangrijk om altijd voldoende te bewegen, zodat je sterke spieren en botten ontwikkeld die niet kwetsbaar zijn. Veel bewegen zorgt ook voor een optimale werking van verschillende organen. Met andere woorden, om gezond te blijven is het belangrijk voldoende te bewegen. Een ander aspect van gezond blijven is gezond eten en drinken.

Het is aan te raden om zo veel mogelijk water te drinken op een dag, bijvoorbeeld acht tot tien glazen per dag. Water reinigt je lichaam, in tegenstelling tot frisdranken en andere schadelijke dranken. Daarnaast is het dus belangrijk om gezond te heten, wat helemaal niet wil zeggen dat je niets ongezonds mag eten. Zorg alleen wel dat dit met mate is. Af en toe een patatje of een reep chocolade eten is natuurlijk lekker. Het is menselijk om daar op z’n tijd geen weerstand aan te kunnen bieden, doe dit echter niet te vaak.

Belangrijk is namelijk om als vrouw te letten op het feit dat je voldoende fruit, groente, gezonde vetten, magere eiwitten, vetarm zuivel en volkoren voedsel binnenkrijgt. Deze soorten eten bevatten namelijk de essentiële voedingsstoffen voor een goede gezondheid. Zeker aangezien veel vrouwen tegenwoordig een druk leven hebben met een baan, kinderen, het huishouden en andere activiteiten en bezigheden, is het belangrijk dat zij voedingsrijk eten binnenkrijgen. Voor zo’n druk leven heb je namelijk voldoende voedingsstoffen nodig.

De schijf van vijf

Simpel gezegd wordt over het algemeen aangeraden om als dagelijks eetpatroon het volgende schema aan te houden: Tenminste drie porties volkoren(brood), bruine rijst, pasta of havermout. Daarnaast is het aan te raden om ook drie porties vetvrije zuivelproducten zoals melk, yoghurt of kaas te eten, zodat je voldoende calcium binnenkrijgt. Verder wordt geadviseerd vijf tot zes gram aan eiwitten tot je te nemen per dag. Voorbeelden hiervan zouden kunnen zijn dingen als vlees, vis, eieren, noten, erwten of bonen. Van deze soorten voedsel krijg je snel het gevoel dat je vol raakt.

Andere aanbevelingen die worden gedaan zijn twee kopjes fruit per dag, waarbij het in principe niet uitmaakt of deze uit een blik komen, of ze vers zijn of zijn ingevroren, als er maar geen suiker is toegevoegd. Dat zou het natuurlijk ongezond maken. Bovendien bevat vrijwel al het fruit van zichzelf al genoeg suikers, waardoor meer suiker toevoegen overbodig is. Als laatste is het belangrijk om iedere dag een behoorlijke hoeveelheid groenten tot je te nemen per dag, waarbij het ook niet uitmaakt of deze vers zijn, ingevroren of uit blik komen. Wel is het belangrijk dat ze niet gezouten zijn, aangezien dat het ongezond maakt natuurlijk.

Andere manieren om je gezondheid onder controle te houden via eten, is door erop te letten dat je veel voedsel eet dat een hoog ijzergehalte bevat. IJzer zorgt namelijk voor een goede gezondheids- en energieniveau bij vrouwen, zo is gebleken uit verschillende onderzoeken. Voedsel dat veel ijzer bevat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: rood vlees, kip, kalkoen, vis, spinazie, bonen, linzen of varkensvlees. Het is aan te raden voldoende van dit soort voeding tot je te krijgen, al is het wel belangrijk te letten op het feit dat je er niet te veel van eet, want dat is natuurlijk ook weer niet goed voor je.

Om je gezondheid nog verder te optimaliseren, is het aan te raden veel voeding te eten waar vitamine c in zit. Zoals iedereen wel weet zitten deze vitaminen in met name fruit en groente. Vitamine c zorgt er namelijk voor dat je lichaam makkelijker en beter het ijzer absorbeert dat in het eerdergenoemde voedsel zit. Als je je dus goed houdt aan deze bovenstaande adviezen in combinatie met genoeg beweging, dan ben je zeker op de goede weg.

Ook tijdens de voortplantingsjaren van een vrouw, dus de periode dat een vrouw vruchtbaar is, is het belangrijk om op de voeding te letten. Het is namelijk aan te raden voldoende foliumzuur tijdens deze periode binnen te krijgen. Hierdoor is het risico namelijk kleiner dat er geboorteafwijkingen zullen optreden bij het baren van een kind. Daarbij wordt geadviseerd om zo’n 400 microgram per dag van dit foliumzuur per dag tot je te namen. Citrusvruchten bevatten deze stof bijvoorbeeld van naturen, in rijst en brood zit het vaak ook.

Ook calcium is een belangrijk bestanddeel van verschillende soorten voeding waar je voldoende vanbinnen moet krijgen als vrouw. Het zorgt namelijk onder andere voor sterke botten en voorkomt botziektes als osteoporose. Het zit veelal in zuivel of sardines. Wat daarnaast voor zich spreekt is dat alle vrouwen erop moeten letten dat ze niet te veel calorieën nuttigen, suikers eten en dat zij niet te veel alcohol tot zich nemen. Dit zorgt namelijk voor onder andere overgewicht. Beperk daarbij de hoeveelheid suiker en snacks.

Wat alcohol betreft is aan te raden het te houden bij een drankje per dag, wat gelijk staat aan zo’n 12 gram bier of 5 gram wijn. Vrouwen hebben ook minder calorieën per dag nodig dan een man, aangezien zij over het algemeen minder spieren hebben en meer vet en dus is het verstandig om rond de 2000 calorieën per dag tot je te nemen. Daarbij moet natuurlijk de kanttekening worden gemaakt dat fysiek actieve vrouwen meer calorieën nodig hebben.

Voor vrouwen van een jaar of vijftig die last krijgen van kenmerkende symptomen van de overgang, is het bovendien absoluut aan te raden een diëtist of arts te raadplegen, aangezien een aangepast dieet dan van toepassing is op je lichaam. Ook kunnen bepaalde diëten ervoor zorgen dat je als vrouw minder last van erge symptomen tijdens het ongesteld zijn, die het leven bemoeilijken. Hetzelfde geldt voor de periode rondom de zwangerschap voor een vrouw. Dan worden andere diëten aangeraden.