Hoe krijg je een platte buik?

6 manieren om buik vet te verbranden: krachttraining, onderhouden van gebalanceerde voeding en consistentie met je dieet, meer proteïnen eten, veel groenten eten, HIIT-cardio workouts 3 dagen per week, en heb plezier

Het is ieder jaar voor veel vrouwen weer een groot probleem. In de winter heb je toch iets teveel gesnoept en lekker gegeten, wat hard nodig is om die winter door te komen. Toch wil elke vrouw in de zomer goed voor de dag komen, het liefst met een paar kilootjes minder en ook wat minder vet op de buik. Dat idee is er vaak wel, om daaraan te werken, toch komt het er vaak niet altijd van doordat de wil van het eten het uiteindelijk wint van de wil om af te vallen, of om andere redenen.

Ook gebeurt het vaak dat vrouwen door onwetendheid over voeding en sporten dat ze verzaken. Er zijn namelijk een hele hoop manieren om de overtollige vetten op de buik kwijt te raken, die ook zijn te combineren. Om precies te zijn, zijn er 6 manieren om vet te verbruiken, die ieder verschillen qua lengte en inspanning. Het is bijvoorbeeld mogelijk om goed te letten op de voeding, met daarbij de kanttekening dat het aan te bevelen is om dat te doen in combinatie met sporten.

Het is verstandig om bij voeding te letten op een gebalanceerde verhouding van verschillende voedingsstoffen die je nodig hebt en dat je consistent bent met je dieet. Een andere handige tip daarbij is om zoveel mogelijk water te drinken. Dat is een van de makkelijkste en meest effectieve manieren om af te vallen. Wel moet je voeding altijd combineren met sporten. Het is bijvoorbeeld aan te raden om meer groenten en proteïnen tot je te nemen en dit te combineren met cardio-training en krachttraining. Bovenal is het daarbij belangrijk dat je ook plezier hebt in het sporten en letten op je gezondheid.

Krachtoefeningen

Overigens gaan we in het vervolg nog een aantal van die krachtoefeningen op een rijtje zetten die het overwegen waard zijn om eens te doen. Door deze oefeningen val je af en kun je naar verloop zelfs een wasbordje krijgen. De oefeningen zijn in slechts 15 minuten te doen, dus je bent er niet veel tijd aan kwijt. De allereerst is de plank met gestrekte armen waarbij je languit gestrekt staat, leunend op je handen en tenen. Daarbij is het belangrijk dat je je billen laag houdt en de buik gespannen, zodat je echt een plank bent.

Deze houding kun je eerst proberen aan te houden voor 30 seconden, om het vervolgens steeds langer te kunnen. De tweede oefening heet de bergbeklimmers. Beeld je hierbij in dat je een spin bent die een berg beklimt, waarbij je steunt om beide armen en op steeds een verschillende voet. Het is de bedoeling dat je iedere keer je knie naar je elleboog brengt en weer terug beweegt. Doe dit afwisselend voor rechts en voor links zo’n minuut lang en neem dan 30 seconden rust. Herhaal dit proces 3 keer.

De derde oefening is met een speciale zware bal, in het Engels een medicine ball, die vaker wordt gebruikt in sportscholen. Het is de bedoeling dat je op je billen gaat zitten en vervolgens je benen in een hoek van 90 graden boven de grond houdt. De knieën moeten gebogen blijven en de tenen omhoog wijzen. Beweeg de bal steeds met je handen van je ene zij naar je andere zij of naar je knieën en weer terug. Beide varianten zijn mogelijk. De laatste oefening is een die je staand en op je plek doet. Hef steeds je andere knie in hoog tempo omhoog voor ongeveer een minuut en rust dan 30 seconden. Doe dit 3 keer.

5-daags etensschema

Om nog extra te helpen met vet verbranden en te stimuleren om af te vallen, hebben we in het vervolg een schema gegeven van 5 dagen dat je kunt gebruiken om een platte buik te krijgen. Daarbij is het de bedoeling dat je iedere dag drie maaltijden eet: een ontbijt, lunch en avondeten.

– Dag 1: Fruity Yoghurt Crunch als ontbijt, met yoghurt en vers fruit, zoals bijvoorbeeld bessen, amandelen of watermeloen. Als lunch een gerookte zal sandwich op roggebrood. Als avondeten raden wij een Fig and Feta tart aan, dat bestaat uit wortel, kaas, kikkererwten, ei en paprika bevat. Ook ham, feta, vijgen en zout en peper zijn belangrijke bestandsdelen.

– Dag 2: Op dag 2 ontbijten we met gesneden tarwe met bananen. De lunch bestaat uit sushi dat gemaakt is met bruine rijst. Het avondeten bestaat uit gebakken zoete aardappels met gebakken bonen.

– Dag 3: Het ontbijt van dag 3 bestaat uit een quinoa-pap, dat erg voedzaam is en lekker voor in de ochtend. De lunch bestaat uit Marokkaanse kikkererwtenballen met een dip gebaseerd op bieten. Het diner bestaat uit geglazuurde groenten met feta.

– Dag 4: Het ontbijt op dag vier is gebaseerd op een magere yoghurt met kiwi en bessen. De lunch bestaat uit brood en bonensoep. Het bijzondere avondeten zijn Japanse tonijnpakketjes met groenten

– Dag 5: Dag 5 begint met een overheerlijke Franse toast met warme bessenjam in de ochtend. In de middag wordt er linzensoep gegeten met een soorten volkorenbroodje. Het avondeten bestaat uit tagliatelle met courgette.