Ga op een gezonde manier met stress om

Stress is iets waar geen mens tegenwoordig meer aan ontkomt. Er zijn allerlei wijzen waarop je kunt omgaan met stress. Veel mensen gaan op een ongezonde wijze met stress om. Zo zijn er mensen die roken of drinken om hun stress te verdringen. Het is echter ook mogelijk om op een gezonde manier om te gaan met een drukke fase in het leven. Yoga is tegenwoordig een populaire manier van ontspanning. Ook is het erg belangrijk om een positieve mindset te hebben. Met een positieve mindset kun je beter nieuwe dingen leren, en kun je bovendien sneller over de stress heenkomen. Dit zijn dingen die besproken worden in deze tekst en jou helpen meer grip te krijgen op je stressniveau door middel van yoga.

Algemeen over yoga

Yoga is een serie spirituele, lichamelijke en mentale vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen worden geleerd en dit zorgt voor een goed welzijn van degene die yoga beoefent. Er is een grote verscheidenheid aan doelen te behalen binnen yoga en er zijn ook veel richtingen van specialisatie binnen yoga.

De oorsprong van yoga is een discutabele zaak. Er wordt veel getwijfeld over de precieze oorsprong van deze activiteit. Toch wordt de periode van 3300 tot 1900 voor Christus gezien als het begin van yoga. De teksten die worden gebruikt als eerste bronnen van yoga zijn erg onduidelijk en gedeeltelijk verloren gegaan. Daarom blijft de oorsprong mysterieus.

Yoga komt dus oorspronkelijk uit India en heeft de afgelopen vijftien jaar veel gewonnen aan populariteit. Zeker in de Westerse wereld is yoga een gebruikelijke, hippe manier om voor je lichaam te zorgen. Het is echter niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor het verlagen van stress is het erg goed. De bloedcirculatie wordt ook heel erg gestimuleerd bij yoga. Behalve het verlagen van stress, is yoga dus ook nog goed voor je bloedcirculatie. Dat is een dubbele positieve werking.

Yogahoudingen

Er zijn een aantal houdingen in yoga die de basis vormen voor de rest. Deze houdingen kun je gebruiken als begin van yoga, maar ook voor het verlagen van stress. Je kunt met deze posities in enkele minuten per dag je lichaam rekken en even tot rust komen. Na deze oefeningen kun je er weer tegenaan en zit je niet langer stijf in je bureaustoel.
Zo is er bijvoorbeeld de boomhouding. Bij deze houding sta je rechtop met je linker hak tegen de kuit van het andere been. Vervolgens breng je je armen voor je borst langs, naar boven. Je houdt je armen dan recht omhoog langs je hoofd.

De handpalmen staan naar binnen gericht. Het is de bedoeling dat je deze positie 30 seconden aanhoudt.
De volgende positie is de felle houding. Bij deze houding heb je je benen tegen elkaar en voeten naast elkaar gepositioneerd. De benen staan in een gebogen houding, alsof je bijna gaat zitten. De armen zijn wederom langs het hoofd omhoog.

Deze houding vereist wat meer lenigheid. Je begint op je handen en knieën, vanuit deze positie houd je de linkerarm omhoog. Tegelijkertijd beweeg je je rechterbeen in een horizontale positie. Dit wissel je af met links en rechts, je maakt dus altijd kruislingse bewegingen.

De brug is de naam van de volgende yogahouding. Deze houding wordt veel beoefend om de doorbloeding even te stimuleren. Je begint hierbij op je rug, armen langs je zij en voeten plat op de grond. Vanuit die positie span je je bilpartij aan en maak je bewegingen op en neer. Het is belangrijk om behalve de rug, benen en billen niet te veel te bewegen.

Tenslotte is er nog de cobra. Bij deze houding lig je op je buik met gestrekte benen. Je benen blijven op de grond, maar je drukt je op met je armen. Met een holle rug probeer je deze houding 15 seconden vast te houden.

Yoga combineren

Als je nog meer controle wilt hebben op je lichaam en de stress die je ervaart, kun je proberen je eetpatroon aan te passen. Yoga is geweldig voor het verbeteren van je lichamelijke en mentale gesteldheid. Dit kun je dus wel versterken door goed te eten en daarmee je stressniveau ook te beïnvloeden. Kwalitatief goed en gezond eten kan wonderen doen voor je humeur. Je voelt je een stuk fitter en daardoor ga je ook lekker in je vel zitten.

Yoga in Nederland

Zoals gezegd is in de Westerse wereld yoga ontzettend groeiende. Ook in Nederland zijn er genoeg yogastudio’s waar je voor een redelijke prijs kunt worden. Zo kun je les krijgen van professionele yogaleraren. Hierdoor kun je nog meer houdingen leren en nog beter je stress in de hand houden. Per provincie zijn er veel studio’s waar je uit kunt kiezen. Zo is het mogelijk om een studio te kiezen waar je niet veel kilometers voor hoeft af te leggen, maar wel goede les krijgt.