Fit en gezond blijven tijdens de zwangerschap

Voor veel vrouwen is het lastig om gezond te blijven gedurende de zwangerschap, aangezien je met een groeiend kind in je buik niet vrij kan bewegen en sporten, zeker niet als je al wat dichter tegen de geboorte aan zit. Zo’n dikke buik zit behoorlijk in de weg en je wil natuurlijk ook geen schade toebrengen aan je kind door onvoorzichtig of te wild te doen.

Gelukkig zijn er toch enkel relatief simpele oefeningen die geschikt zijn voor vrouwen. Dit zijn verschillende soorten oefeningen. Dat kunnen cardio-oefeningen, krachtoefeningen of andere dingen zijn. Ideaal voor de zwangere vrouw in ieder geval.

Bovendien zitten er vele voordelen aan blijven bewegen tijden de zwangerschap. Het verbetert de stemming van de zwangere vrouw, het verbetert ook je slaap (mede omdat je meer vermoeid bent en dus sneller in slaap valt), het vermindert de pijn die een zwangerschap met zich mee breng. Bovendien belast het de spieren die tijden de bevalling ook belast worden, waardoor het over kan komen als minder erg dan wanneer je een aantal maanden niet hebt gesport of iets in die zin. Het maakt het ook makkelijker om weer in vorm te raken als de baby geboren is.

Bovendien heeft onderzoek min of meer uitgewezen dat het risico op zwangerschapsdiabetes en preclampsie verlaagd wordt. Het beste zou als een zwangere vrouw iedere dag 20 tot 30 minuten zou lopen of wandelen. Daarnaast worden ook speciale lessen aangeboden door sportscholen die specifiek gericht zijn op zwangere vrouwen. Dit kan bijvoorbeeld cardio-training zijn voor toekomstige moeders. Bijvoorbeeld door te wandelen. Het is makkelijk want je hebt niks nodig en je beschadigt verder je knieën of benen ook niet.

Ook zwemmen is een goede optie voor zwangere vrouwen. Bovendien wordt het ook gezien als de meest veilige manier van bewegen als je zwanger bent en daarom de beste. Het voordeel is dat je lange spiergroepen worden belast, waardoor je je in het water tijdelijk een stuk lichten kunt voelen. Dit is zeker een groot voordeel voor zwangere vrouwen met rugklachten. Ook hardlopen zou kunnen, een simpele jog. Dit kan wel slecht zijn voor je benen, waardoor je echt zelf aan moet voelen of het wil. Loop niet te hard van stapel.

Dansen is ook een relatief makkelijke bewegingsmogelijkheid, aangezien je in principe alleen muziek nodig hebt. Let wel op dat je geen gekke koprollen en pirouettes maakt, dat kan immers gevaarlijk zijn. Een andere bezigheid dij bijdraagt aan de conditie van een zwangere vrouw is aerobics. Hier worden ook speciale klassen voor georganiseerd waar alleen zwangere vrouwen aan mee mogen doen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je veilig bent.

Flexibiliteitstraining

Een andere manier van in beweging zijn is het werken aan je lichaam door middel van krachttraining of flexibiliteitstraining. Dat kan in de vorm van yoga. Een sowieso populaire bezigheid bij veel vrouwen tegenwoordig en ideaal voor zwangere vrouwen. In principe niet te inspannend en vrij eenvoudig om te doen. Je geeft je hart alleen geen work out, want om je hartslag echt een beetje omhoog te laten gaan moet je echt gaan zwemmen of wandelen. Gewoon stretchen is ook een mogelijkheid om de spieren soepel te houden en kan zelfs simpel vanuit huis worden gedaan.

Ook gewicht training is een goede optie om te doen tijdens de zwangerschap, mits gecontroleerd en voorzichtig. Ook dit bereidt je spieren voor op de zware zwangerschap die gaat volgen, die heel wat van het lichaam zal vragen.

Het is verder ook erg belangrijk om te letten op je gewicht los van de zwangerschap. Het is namelijk erg lastig om zwanger te worden van een kind als je heel erg overgewicht of heel erg ondergewicht hebt. Dit komt de vruchtbaarheid absoluut niet ten goede, zo is uit verschillende onderzoeken gebleken. Mocht dat een probleem worden, dan zijn er een aantal tips die we zullen geven om te proberen weer op normaal gewicht te komen, zodat je eventueel weer zwanger kunt proberen te worden.

Zorg naast dat je gezond eet ook genoeg beweegt. Probeer in ieder geval 30 minuten per dag, of in ieder geval een aantal dagen per week, lichaamsbeweging te halen. Verder is het ook mogelijk om weer vruchtbaar proberen te worden door spieren te kweken. Als je veel meer vet dan spieren hebt, is dit zeer slecht voor de vruchtbaarheid namelijk. Als je er moeit mee hebt, zorg dan in ieder geval dat je de calorieën die je eet bijhoudt, zodat je zelf kunt zien hoeveel je naar binnen werkt. Het is aan te raden om in eerste instantie te proberen om te minderen met frisdrank en snacks met veel suiker.

Het is namelijk uiteindelijk het doel om een balans te vinden tussen het aantal calorieën dat je eet en de activiteiten die je doet. Het moet namelijk niet zo zijn dat je alleen maar aan het sporten bent en nooit iets ongezond bent. Dat is weer het andere uiterste en natuurlijk ook niet goed voor je lichaam. Als je met een van beide moeite hebt, probeer daar een balans in te vinden. Raadpleeg een specialist bijvoorbeeld, dat kan altijd helpen.