Fitheid en gezondheid van vrouwen

Voor veel vrouwen op leeftijd, maar ook voor de wat jongeren vrouwen, kan het lastig zijn om voldoende beweging te krijgen in het dagelijks leven. Moderne vrouwen zijn namelijk vaak drukbezet en hebben vele verplichtingen, waardoor zij te weinig tijd over houden om in te ruimen voor sporten of bewegen. In de huidige drukke maatschappij komt dit verschijnsel steeds vaker vol, wat een gevaarlijk gegeven is. Sporten en bewegen zijn namelijk essentieel voor een goede gezondheid tot op latere leeftijd. Verschillende studies hebben aangetoond dat regelmatig bewegen zorgt voor een langere levensduur in goede gezondheid.

De moderne vrouw beperkt zich, in tegenstelling tot een halve eeuw geleden, niet meer tot het huishouden en opvoeden van kinderen. Een vrouw zonder carrière is tegenwoordig eerder uitzondering op de regel, dan dat dit bijzonder is. Naast kinderen opvoeden, het huishouden (waar mannen dus een actievere rol in hebben gekregen) en een carrière neemt de moderne vrouw vaak nog deel aan verschillende andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld muziek maken. Doordat er een gebrek aan tijd overblijft om te bewegen, kunnen er vele fysieke ongemakken optreden. Simpele oefeningen of inspanningen kunnen dit makkelijk voorkomen.

Gevolgen

Er zijn een aantal gevolgen die op kunnen treden als gevolg van te weinig bewegen in het dagelijks leven. Zeker aangezien een groot gedeelte van de werkende bevolking in de huidige maatschappij een baan heeft die zittend wordt uitgevoerd. Allereerst is er een grotere kans op problemen met een hart, waarbij verschillende ziektes aan het hart kunnen ontstaan met bijvoorbeeld een slechte bloedsomloop als gevolg. Ook kan Artritis optreden, waarbij je last krijgt in met name je gewrichten en kun je aan verschillende botten blijvende schade overhouden.

Daarnaast leidt minder bewegen logischerwijs tot een slechtere conditie, waardoor je ademhaling, zeker als je wat ouder bent, steeds moeizamer zal gaan verlopen bij inspannende bezigheden. Niet alleen fysiek kun je klachten overhouden aan te weinig beweging, ook psychisch zijn er aantoonbaar negatieve gevolgen die kunnen optreden als dit het geval is. Zo hebben veel vrouwen, helemaal op latere leeftijd, een grote kans om obesitas te krijgen als zij te weinig bewegen. Dit kan leiden tot angststoornissen of depressies, zo is uit verschillende onderzoeken gebleken.

Een ander interessant en schokkend waaruit is gebleken dat genoeg bewegen belangrijk is, is het onderzoek waarin werd geconstateerd dat er een directe relatie bestaat tussen de hoeveelheid lichaamsbeweging die je als vrouw hebt en de kans op het krijgen van borstkanker. Obesitas, verhoogde cortisolwaarden en stress zouden hier namelijk een grote invloed op hebben. Dus als je last hebt van die verschijnselen is de kans dus aanzienlijk groter dat je borstkanker kunt krijgen als vrouw, maar ook nog verschillende andere ziektes.

Verder spreekt voor zich natuurlijk dat een tekort aan beweging ook zorgt voor een gebrek aan energie, omdat je lichaam niet gewend is veel energie te gebruiken, waardoor het je ook het gevoel zal geven dat je die energie niet hoeft te gebruiken. Als laatste kan te weinig beweging ook nog zorgen voor een onbalans in het hormoonstelsel van de vrouw. Kortom, genoeg redenen om voldoende te blijven wegen, aangezien de kans dan veel groter is dat je bepaalde ziektes ontloopt en dus veel ouder en gelukkiger kunt worden.

Tips om meer te bewegen

Het is dus aan te raden om bewust tijd de maken om te bewegen. Nou zal dit niet voor elke vrouw even makkelijk zijn, omdat het wel een drempel is die je over moet. Of je zult bepaalde dingen moeten laten schieten om tijd vrij te maken voor sporten en bewegen of je moet jezelf er echt toe zetten om het te doen, want het is echt essentieel. Het kan natuurlijk lastig zijn om het vol te houden om een aantal dagen per week in ieder geval te bewegen. Zorg daarom dat je variatie inbrengt in je sport- of bewegingsschema.

Bedenk in ieder geval dat een hoop dagelijkse bezigheden al vrij inspannend zijn, waarbij je veel calorieën verbrandt. Neem nou bijvoorbeeld stofzuigen, sneeuwschuiven of het fietsen naar de supermarkt. Ook al lijken dit gewone dagelijkse bezigheden, toch mag je deze activiteiten zeker meerekenen in een eventueel sport- of bewegingsschema. Als je niet zo vaak fietst, zou dat sowieso de allereerste aanrader zijn. Zeker in Nederland hebben we het geluk dat het verkeer door het hele land is ingericht op fietsers, waardoor het uitnodigend en aan te raden is om de fiets te pakken in plaats van de auto of scooter.

Daarnaast is het aan te raden om naast deze dingen andere sportieve bezigheden te bedrijven om in goede gezondheid te blijven. Voorbeelden daarvan kunnen bijvoorbeeld zijn: tennissen, wandelen, naar de sportschool of zwemmen. Het is belangrijk dat je zeker drie tot vijf keer per week een bepaalde activiteit doet of in beweging bent, zodat je in goede gezondheid blijft. Hierdoor krijg je sterkere spieren en daarmee ook sterkere en dus minder kwetsbare botten. Dat zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld minder snel een bot zult breken.

Let daarbij niet te veel op het feit dat je gewicht min of meer hetzelfde blijft of misschien zelfs toeneemt, ten minste als je besluit om veel te gaan sporten. Dit omdat ontwikkelde spieren vaak meer gewicht hebben dan vet, waardoor het misschien in eerste instantie kan voelen alsof je niet afvalt of gezonder wordt, terwijl dit dus wel zo is. Een andere goede manier die ervoor zorgt dat je afvalt of een gezonder lichaam krijgt, is door acht tot tien glazen water te drinken per dag en het liefst geen frisdrank of andere ongezonde dranken meer te drinken.